tisdag 23 september 2014

Sagan om den sista händelsen från i somras

Kära dagbok!

Nu ska jag berätta om en händelse från i somras som jag inte hunnit dela med mig av än. Det var en sensommareftermiddag i augusti som jag och mina två småsyskon hade njutit av en trevlig dag tillsammans i Närkes populäraste ställe, nämligen Örebro Centrum. Vi hade inte träffats på ett tag eftersom jag hade varit iväg på en resa uppåt norr för att hälsa på min kusin Helle och hennes familj. Precis som man alltid gör när man är borta hade jag efter ett tag börjat längta efter mina underbara små gullungar och vi bestämde att så fort jag kommit hem skulle vi åka upp till centrum och ha en heldag, bara vi. Sagt och gjort, jag kom hem sent på kvällen innan och morgonen efter tog vi våra cyklar och begav oss mot stan. Väl där gick vi runt och kollade på allt och ingenting, och min lillasyster Allie ville så gärna gå in på BR leksaker och kolla på allt hon kunde hitta, så där spenderade vi nästan en dryg timme.

Efter många affärer, en lunch på Burger King (som min lillebror Anton hade sett fram emot hela dagen), och väldigt mycket tjat om att köpa allt som de två små såg, skulle vi äntligen bege oss mot det jag hade längtat efter i flera timmar. Vi skulle gå till ett café och ta en fika. Jag själv hade godisstopp då, så jag skulle bara dricka en kaffe och ÄNTLIGEN få sitta ner, men mina småsyskon såg så klart mest fram emot den ätbara delen. Vi gick till deras favoritcafé, Wasa, som ligger mitt i centrum utefter Drottninggatan och vi beställde och fick det vi ville ha. Just den dagen var caféet väldigt fullt och jag undrade varför… men när vi skulle gå därifrån fick jag svaret. Allie och Anton var som förtrollade. De vägrade att följa med mig ut, i själva verket var det som om de inte ens lyssnade på vad jag sa. De satt bara där, helt som förtrollade och sa att de vill stanna där för alltid. De pratade oavbrutet om sin fikaupplevelse, att det varit det godaste de ätit och att de bara ville ha mer och mer! De pratade med folk från borden bredvid, folk de inte ens kände och alla sa de samma sak, att det varit deras bästa fika någonsin. Många gick till och med och ställde sig i kö igen för att beställa en ännu större bakelse. Då gick det upp för mig att Wasa var förtrollat! De måste ha haft något i sina bakverk så att folk bara skulle köpa mer och mer för att de tyckte att det var så gott. Värst av allt var dock att ingen av dessa kunder tycktes vilja gå därifrån. Jag fick panik, hur skulle jag få ut mina småsyskon? Efter en lång inre diskussion och många dåliga förslag, slutade det hela med att jag helt enkelt tog dem under varsin arm, och trots deras högljudda och våldsamma protester, pressade mig igenom folkmassan och vidare ut genom dörren. Så fort vi kommit ut var de helt som vanligt igen och jag skyndade mig att dra dem ännu längre från det förtrollade caféet.

Jag var helt slut efter dagen och inte hade besöket på Wasa direkt gjort mig piggare. Jag föreslog att vi skulle hämta våra cyklar och dra oss hemåt. Allie och Anton nickade medhållande och även de verkade ganska slutkörda. Cyklarna stod vid torget mellan Krämaren och Vågen, så dit gick vi och började sedan cykla hemåt. Cykelturen gick långsamt, alla var vi i vår egna lilla värd och ingen sa något mer än små kommentarer om saker vi åkte förbi. Därför var det kanske ingen av oss som märkte personen som hade gått fram och ställt sig mitt i vägen, precis när vi åkte under en tunnel. Vi stannade och kollade på honom, då vi hade antagit att han skulle flytta på sig när det kom folk som skulle fram. Uppenbarligen tyckte inte han det och jag frågade vad han gjorde där. Han svarade inte, utan utstötte bara ett högt och ljudligt skri. Både jag och mina syskon började känna obehag, det var något som inte stämde. Plötsligt hörde jag hur fler människor kom ner i tunneln, och jag trodde vår räddning hade kommit, att allt bara skulle återgå till det vanliga nu när det kom fler personer. Ack så fel jag var! Jag vände mig om och väntade mig att se ett vanligt sällskap komma gående, men istället såg jag att alla som kom ner i tunneln hade likheter med killen som stod framför oss! De alla verkade vara i ungefär samma ålder, runt tjugofem. Alla hade slanka kroppar, men var ändå muskulösa. Både tjejerna och killarna hade kortklippt hår och helt svarta kläder, men det som skrämde mig mest var att alla hade solglasögon på sig. Inte vilka som helst, utan det vara bara glas framför ett av ögonen. Framför det andra ögat var det inget alls, och alla de fria ögonen var fästa mot oss. De andra ögonen kunde jag ju inte se, men det tittade troligtvis åt vårt håll också. Jag hoppades på att det snart skulle komma någon slags hjälp, och det var då vår räddning kom. Plötsligt öppnade Anton munnen och sa att han behövde kissa. Jag bad då de som nu hade omringat oss att vända sig om så att han kunde få kissa ifred, vilket de faktiskt gjorde. Anton stod bara stilla och tecknade till mig att han inte kunde göra något utan en toalett, så vi tog tillfället i akt att komma på en plan för att kunna rymma i stället. Jag började kolla runt och såg plötsligt en gammal barnvagn stå undanskymd i skuggan. Försiktigt tecknade jag åt dem att tyst smyga fram och sätta sig i förvaringskorgen som fanns längst ner. De gjorde som jag sa och sen väntade jag bara på en lagom stor lucka för barnvagnen att komma igenom. Människorna som stod med ryggarna mot oss började stöna och viska sinsemellan, antagligen tyckte de att vi tog lång tid på oss. Folk började också ändra positioner och stampade runt på stället. Mitt mellan två av personerna blev det plötsligt en lucka. Jag tog sats och sprang. Med vagnen framför mig pressade jag oss igenom det nu krympande hålet. Jag sprang fort, riktigt fort och kollade inte bakåt förens vi nästan var hemma. Som tur var hade ingen följt efter!

Vägen hem hade varit blöt och lerig, så mina ben var helt brunblöta och när jag kollade under vagnen satt där två lerindränkta småsyskon. När vi steg in genom dörren stannade mamma och bara kollade på oss. På skämt frågade hon hur jag kunde vara säker på att jag tagit hem rätt barn med tanke på de två lortarna jag dragit in. Jag svarade att vi hade haft en tävling om vem som kom fortast hem och att det hade gått vilt till. Det var en lögn, men den riktiga sanningen hade hon nog inte velat höra. Som tur var nöjde hon sig med det svaret och skickade in Anton och Allie till duschen i stället för att ställa några fler frågor.

Det var den enda händelsen från i somras som jag inte har hunnit berätta för dig, konstig va?

Vi ses!

Din kära Evelina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar